::: Blijf niet hangen, Kijk naar de toekomst


Er is nooit een goede reden om je leven niet in het heden te beleven. Waarom houden mensen zich zo graag vast aan dingen uit hun verleden? Het verleden is voorbij. Die komt nooit meer terug!

Soms zeggen mensen tegen mij: "Ja maar het was zo een mooie tijd" of " Waarom leef ik niet meer in die tijd?". Als ik zeg dat ze het verleden los moeten laten, zodat zij kunnen gaan leven in het heden en gaan kijken naar de toekomst, reageren ze vaak zo iets van:

"Ja, maar het verleden heeft me gemaakt wie ik ben, Je moet nooit je verleden vergeten!".

Ik ben het er totaal niet mee eens. Het verleden is een overbodige last om op de schouders te dragen, als je er maar constant aan blijft denken en wenst dat die tijden ooit eens terug zullen komen. Het verleden is het verleden. Het is al geweest. Er is geen weg terug. Je kan het niet nogmaals beleven. Waarom is het zo belangrijk om vast te houden aan een periode die je gevormd heeft in wie je nu bent? Je weet immers onderhand toch wel wie je bent? Je weet toch wat je wel en niet leuk vind? Daar heb je je geschiedenis toch niet voor nodig?

Het probleem is dat men denkt dat als je zegt dat zij het verleden los moeten laten, dat je zegt dat ze het moeten vergeten. Los laten en vergeten zijn twee verschillende dingen. Los laten heeft te maken met accepteren, vergeven, vrede hebben met... Vergeten daar in tegen zegt het al. En dan? Dan ben je dingen uit je verleden vergeten? Is dat een ramp? Was het dan wel zo belangrijk om te weten, als je het nu dan bent vergeten? Is het niet gewoon natuurlijk om dingen te onthouden, maar ook om te vergeten? Ik heb ooit een mooie uitspraak gelezen: "Hoe meer je weet, des te meer je vergeet!" Dat vind ik zelf erg kloppen bij het leven. Hoe langer je leeft, des te meer je weet (door de ervaringen die je mee maakt tijdens het leven). Dus... Hoe langer je leeft, des te meer je vergeet! Pure logica! Natuurwetten! Niets meer en niets minder.

Als je nog dingen weet van je verleden, maar die dingen zijn een last voor je, omdat iemand je iets heeft aangedaan of omdat je iets is overkomen. Dan kan je heel lang daar op gaan teren en boos zijn en misschien zelfs wraakzuchtig. Maar waar brengt het je uiteindelijk? Wat schiet je er mee op? Dat je EGO gevoed is? Je EGO heeft weer zijn zin gekregen? nog zo iets, het EGO... Maar daar de volgende keer misschien wat over. Voor nu zou ik je willen vragen om bij jezelf na te gaan, als je vaak in het verleden leeft. En zo ja, Waarom? En wat schiet je ermee op?


Liefdevolle Groet,
(Re)Create-UR-Self
<< /\/\