::: Egocentrisch kan, maar egoïstisch niet



Als iemand egocentrisch is, betekent dat niet dat diegene egoïstisch is! De betekenis van deze 2 woorden verschillen erg van elkaar. Wanneer iemand zich zelf egocentrisch insteld, is dat eigenlijk erg gezond en natuurlijk. Het betekent namelijk dat een persoon zichzelf in het middelpunt zet van zijn/haar eigen leven. Dus die heeft de instelling: 'Ik eerst en dan de rest'. Nadruk op het woord 'EN'!

Je bent geboren om jouw leven te leiden en niet die van iemand anders. Op het moment dat jij in jouw leven iemand voor jezelf plaatst, ben je niet meer de hoofdrolspeler in jouw eigen 'film'. Dat kan nooit correct zijn, toch? Hoe kan het mogelijk zijn dat je niet de hoofdrol hebt in jouw eigen speelfilm? Dus als het zo is dat je dat nog niet (helemaal) bent, verzoek ik je na het lezen van dit bericht je houding te veranderen. Wees nummer één in jouw leven.

Mensen met kinderen (of andere zeer geliefden) zeggen wel eens: 'Mijn kinderen/ geliefde eerst'. Ondanks dat ik deze uitspraak zelf erg goed begrijp, is ook dit niet een correcte houding in het leven. Ik zal je vertellen waarom dat zo is. Als het niet goed gaat met jou, dan gaat het ook niet goed met je kinderen/geliefde! Als het niet goed gaat met jouw gezondheid en je bent niet bezig met het beter worden of er bovenop komen, dan zal dat altijd een negatief effect hebben op je kinderen/geliefde. Hou dat in gedachte wanneer je in het vervolg een soorgelijke uitspraak maakt!

Iemand die egocentrisch is, misgunt andere niet het geluk en dergelijke. Hij/zij wilt gewoon ook graag dat bezitten/behalen wat een andere persoon heeft (behaald). Maar zal geen moeite doen om er voor te zorgen dat iemand anders er slechter van wordt, wanneer hij/zij het doel nastreeft! Dus die heeft meer de instelling van: 'Ik gun jou datgene wat je hebt (behaald) en wil dat voor mijzelf ook graag (behalen). Dan heb jij het, maar dan heb ik het ook...'

Het tegenovergestelde van egocentrisch is egoïstisch. Bij dit woord is inderdaad een negatieve betekenis bekend. Wanneer iemand egoïstisch is, dan denkt deze persoon enkelt aan zichzelf. Naast het feit dat deze persoon enkelt aan zichzelf denkt, misgunt deze persoon andere het zelfde geluk. Een persoon die egoïstisch is, gunt iemand anders geen geluk en wilt alles voor zichzelf hebben. Als deze persoon niet kan hebben of krijgen waar hij/zij zo naar snakt, zal hij/zij moeite doen om er voor te zorgen dat mensen die datgene wel hebben het kwijt kunnen/zullen raken. Dat is het negatieve van egoïstisch!

De instelling van een egoïstisch persoon is zo dat het allemaal om hem/haar draait. Als hij/zij niet heeft wat een andere heeft, zal er moeite gedaan worden om er voor te zorgen dat die ander hetgene verliest. Zo iemand heeft dus meer de instelling van:'Als ik niet kan krijgen wat jij hebt (behaald), dan zal ik er voor zorgen dat jij het kwijt zal raken. Als ik het niet heb, dan mag jij het ook niet hebben!'.

Dat is het verschil tussen egocentrisch en egoïstisch...


ONELOVE
Create-UR-Self
<< /\/\